Együtt leszünk család.

5 lépés, hogy megszabadulj a negatív gondolatoktól

“Nem vagyok elég jó!”, “Úgy sem sikerül!”. Te is gyakran gondolod így? Kutatók szerint 80%-a gondolatainknak negatív gondolat és 95%-uk visszatérő. Ez nem hangzik jól, de azt is mutatja, hogy abszolút természetes dolog, hiába is várnánk el magunktól, hogy állandóan pozitívan gondolkozzunk. Az nagyjából lehetetlen, hogy egyetlen negatív gondolat se férkőzzön a fejünkbe.

Nem fog minden negatív gondolatunk azonnal valósággá válni, viszont nagy adag stressztől kímélhetjük meg magunkat, ha ezt elengedjük, illetve elfogadjuk, hogy az embernek olykor vannak negatív gondolatai. Ez teljesen rendben van.

A következő 5 lépés segít megszabadulni a negatív gondolatoktól:

A negatív gondolatok nem tények

Nem szabad azonosulnunk a negatív gondolatainkkal.

Előfordul, hogy addig-addig mondogatjuk magunknak a negatív mondatokat, míg már elhisszük és így aszerint fogunk cselekedni is. A negatív gondolatspirál megelőzéséhez fontos beismernünk, hogy a gondolataink nem tények. Attól mert én azt gondolom, nem vagyok elég jó, nem fog menni nekem, ez nem azt jelenti, hogy így is van, mert lehet, hogy a kisujjunkból kirázzuk.

Sokszor a gyerekkorunkból hozzuk ezeket a mondatokat és megszokásból hangoztatjuk. Tudat alatt használjuk és nem is gondolunk bele vagy kérdezünk utána.

Irányítsd a gondolataidat

Fontos, hogy a gondolatainkat kontroll alatt tartsuk, hogy tudatosak legyünk. Gyakoroljunk. Például minden alkalommal fogmosás közben kérdezzük meg magunktól: mi jár most a fejemben?

Írjuk fel aggodalmainkat, félelmeinket

Nagy segítséget jelent, ha a félelmeinket, aggodalmainkat feljegyezzük. Nem szükséges végiggondolni sem, egyszerűen csak vessük papírra mindazt, ami a fejünkben kavarog, ami aggaszt minket. Állítsunk be egy stopper órát és 5 percig jegyzeteljünk. Nagy esély van rá, hogy már ezután a gyakorlat után jobban érezzük majd magunkat.

Nevezzük meg a gondolatainkat

Ha szeretnénk elkerülni a negatív gondolatainkat, ahelyett hogy állandóan ezekkel foglalkoznánk, segít a gyakorlat, ha megnevezzük ezeket. Írjuk le, hogy az a gondolatom, hogy nem vagyok elég jó / szép/ ügyes. Így azt állítjuk, hogy van egy gondolatom és nem konkrétan azt, hogy nem vagyok elég jó. Egy picit finomítjuk a gondolatmenetünket, ezáltal más perspektívát állítunk magunk elé.

Járjunk utána a miérteknek

Ahelyett hogy elfogadnánk a gondolatot, ami megfogalmazódott a fejünkben, egyszerűen tegyük fel a kérdést magunknak: honnan jött ez a gondolat? Van egyáltalán alapja? Milyen viselkedés váltotta ki ezt a gondolatot bennem?

Váljunk magabiztossá!

Ha állandóan a negatív gondolataink lengenek körbe minket, akkor a magabiztosságunk jelentősen lecsökken. Ellenérvekre kell törekednünk, át kell fogalmaznunk magunkban. A biztosan nem fog sikerülni helyett, gondoljuk végig, milyen hasonló helyzetben voltam, amikor sikeresen teljesítettem? Milyen erősségeimet vethetném be a siker érdekében?

Törekedjünk a pozitív gondolkodásra, de nem kell ostorozni magunkat, ha nem mindig sikerül. Kezdd el már ma a fenti gyakorlatokat, hogy rendbe tedd a gondolataidat.

freepik.com

via