Együtt leszünk család.

A nemek szerint leosztott játékok segítenek a lányok és fiúk közötti egyenlőtlenségek kialakításában

Kutatások eredményei erősítik meg, hogy a nemileg meghatározott játékok segítenek a lányok és fiúk közötti egyenlőtlenségek kialakulásában. Vagyis a szakértők  inkább a gendersemleges játékok forgalmazását szorgalmazzák, ugyanis egy új tanulmány alátámasztotta, hogy milyen könnyű manipulálni a kisgyermekek nemekkel és színekkel kapcsolatos elképzeléseit.

A tanulmány, amelyet Sui Ping Yeung és Wang Ivy Wong kutatók végeztek a Hongkongi Egyetemen, azt mutatja, hogy a kisgyermekeket könnyen manipulálni lehet a nemek közötti különbségekkel kapcsolatos nézeteikben, amelyek a nemi címkék egyszerű alkalmazásával hozhatók létre.

A vizsgálatban 129 öt és hét év közötti gyermek vett részt. Először a gyermekek rózsaszín és kék preferenciáit értékelték. Ezután a gyerekeket két csoportra osztották, ahol sárga és zöld kártyákat és játékokat kaptak. Az egyik csoport nem kapott utalást a nemekre e színek tekintetében. Ezek a gyerekek nem részesítették előnyben egyik adott színt sem. A másik csoportnak azt mondták, hogy a zöld fiúk színe, a sárga pedig a lányoké. Ezek a gyerekek kifejezték a „megfelelő” szín preferenciáit saját nemüknek megfelelően.

- Hirdetés -

- Hirdetés -

A sárga és zöld színekben már meglévő preferenciákat statisztikailag kontrollálták, így az ebből adódó különbségek a csoportok között erősen arra következtetnek, hogy a fiú / lány címkék okozták ezt a hatást. Az ebből levonható nyilvánvaló következtetés az, hogy amikor a lányok és a fiúk a rózsaszín vagy a kék színeket preferálják, akkor valószínűleg ez azért van, mert megtanulták, hogy ezek a nemüknek megfelelő „színek”.

Wong azt mondta: „A nemek szerinti címkék alkalmazásával nemcsak a konkrét anyagok, például a játékok válhatnak nemi jellegűvé, hanem az absztrakt tulajdonságok, például a színek is, a gyermekek pedig növelhetik vagy csökkenthetik bizonyos színek iránti szeretetüket a társadalmi környezetükben elérhető nemi címkék alapján. ”

- Hirdetés -

Az eredmények tehát alátámasztják azokat a korábbi kutatásokat, amelyek rávilágítottak a nemi címkék, például a „fiúknak” vagy „a lányoknak” erős hatására. A megfigyelések a nemi séma elméletét is alátámasztják, amely azt állítja, hogy a gyermekek a társadalmi fejlődés legkorábbi szakaszától kezdve a magatartásukat úgy alakítják, hogy megfeleljenek kultúrájuk nemi normáinak. Ezek a normák ezután útmutatóként szolgálnak a későbbi magatartáshoz és életválasztáshoz.

- Hirdetés -

A gyerekek színpreferenciáinak vizsgálata mellett a gyerekeket tesztelték arra is, hogy mennyire jól oldanak meg rejtvényeket. Addig nem találtak különbséget a teljesítményben, amíg a gyerekeknek sárga és zöld rejtvényeket adtak, amikor azonban a gyermekeket nemi címkéknek tették ki, ebben az esetben a fiúk felülmúlták a lányokat.

Jess Day, a Let Toys Be Toys elnevezésű, az Egyesült Királyságban a nemek közötti játékokkal kapcsolatos kampány létrehozója, – amelynek célja a kiskereskedők meggyőzése, hogy hagyják abba a játékok nemek szerinti kategorizálását – így kommentálta a kutatási eredményeket: „Ez az érdekes kutatás alátámasztja elemzésünket, miszerint a játékok és könyvek nemek szerinti címkézése nem csak igazságtalan vagy kíméletlen, hanem valóban hozzájárul az egyenlőtlenség kialakulásához.

Amikor azt mondjuk a gyerekeknek, hogy „x lányoknak – y fiúknak szól”, nem csak azt tanulják meg, hogy egy csomó szórakoztató dolog „nem nekik való”, hanem azt is táplálják, hogy a nemük mindent meghatároz róluk, alátámasztva a lányokkal és fiúkkal, férfiakkal és nőkkel kapcsolatos összes többi sztereotípiát, amelyet a gyerekek nap mint nap látnak és hallanak. ”

Világos, hogy amint a gyerekek következő generációja felnő, fontos lesz hagyni, hogy az általuk kívánt színeket és játékokat válasszák.

freepik.com

via

Szólj hozzá