Mit olvasnak a mai gyerekek, ha olvasnak egyáltalán? Ha nem, hogyan lehet rávenni őket arra, hogy könyvet vegyenek a kezükbe? Miért nem szólítják meg őket a klasszikusok? Mi kell ahhoz, hogy megszeressék az olvasást? Ezekre a kérdésekre igyekezett válaszokat találni a Pagony Kiadó, amikor elindította általános és középiskolai tanároknak szóló programját. Ennek célja, hogy a szépirodalom hasznos és élvezetes része lehessen az iskolai oktatásnak – és nem csak a magyarórán. A tanároknak szóló program 2022-ben újabb lehetőségeket kínál a tanároknak.
A Pagony indulása óta a kortárs gyerekirodalom egyik fontos műhelye Magyarországon. Az elmúlt húsz évben számos, ma már iskolákban is gyakran olvasott, oktatásban használt könyv jelent meg a Pagony kiadónál. Ugyanakkor a kiadó munkatársai úgy látják: az elmúlt években, a digitalizáció térnyerésével, azzal, hogy az okoseszközök egyre fiatalabb korban kerülnek a gyerekek kezébe, és lesznek a mindennapi életük hasznos részei, a gyerekek türelme a komplex szövegek iránt rohamosan csökkent, egyre kevésbé érthetőek és élvezhetőek számukra az elmúlt évtizedekben az oktatásban használt kötelező és ajánlott olvasmányok. Legalábbis akkor, ha előkészítés nélkül adjuk a kezükbe ezeket a klasszikusokat.
A kiadó egyik fontos célja éppen ezért az, hogy a kortárs magyar gyermek- és ifjúsági irodalom iskolai, oktatásban történő felhasználását támogassa. Hiszen a ma születő gyerekregények felelnek meg leginkább a mai gyerekek igényeinek – sőt, arra is lehetőséget adnak, hogy párbeszédbe hozzuk őket a klasszikusokkal. Utóbbira jó példa Szabó Borbála A János vitéz-kód című népszerű regénye vagy Tasnádi István Helló, Héraklész! című könyve.
A Pagony az elmúlt években komplex programot dolgozott ki, amelynek célja, hogy a tanárok számára segítséget nyújtson a kerettantervet is figyelembe véve a kortárs irodalom tanmenetbe integrálására. Ez nemcsak az irodalomórákat érinti, hanem az osztályfőnöki vagy az etika órát is, hiszen a könyvek sokszor fontos társadalmi, kulturális, történelmi, pszichológiai kérdésekre is reflektálnak.
A program részeként óravázlatok, módszertani segédanyagok, szöveges és képi háttérinformációk állnak a tanárok rendelkezésére, amelyek az on- és offline tanítást egyaránt segítik. Ezek egy az egyben is alkalmazhatók, de természetesen rugalmasan alakíthatók, bővíthetők, szűkíthetők. Külön tartalmak érhetők el könyvtárosoknak, könyvtárostanároknak, valamint szakmai cikkek, szerzőkkel való beszélgetések is olvashatók a Pagony kiadói honlapjának dedikált aloldalán a pedagógusoknak szóló, folyamatosan frissülő menüben. (https://kiado.pagony.hu)
Rendszeres szakmai, módszertani hírlevélre iratkozhatnak fel a pedagógusok, valamint a kiadó állandó, osztályoknak szóló 30%-os könyves rendelési kedvezménnyel segíti munkájukat. A karantén alatt folyamatosan elérhetőek voltak tanároknak szóló online szakmai beszélgetéseik. A program az irodalom feldolgozását is élménnyé kívánja tenni – így lehetőséget biztosít népszerű kortárs szerzőkkel és illusztrátorokkal történő találkozásra is, valamint online, interaktív órák szervezésére.
A kamaszoknak szóló Pagony és Tilos az Á könyvek tökéletesen alkalmasak arra, hogy egy-egy közös beszélgetés alapját képezzék akár az iskolában a diákok és tanáraik, akár otthon a kamaszok és szüleik között, hiszen a könyveik jelentős hányada olyan témákat, sokszor problémás kérdéseket dolgoz fel, amelyeknek abszolút életkori aktualitása van, és amelyekről gyakran nehéz beszélni (pl.: bullying, falcolás, a nemi identitás kérdései, elvált szülők, elvesztett szülő, családon belüli erőszak).
Vinczellér Katalin, a program vezetője így fogalmazott: „Tanár, szülő és diák jó esetben szövetségesek. Mindannyiunk közös érdeke és célja, hogy az iskolai órák élvezetesek legyenek. Többek között akkor jó egy óra, ha diák is, tanár is örömét leli benne. Az eredményes tanítás egyik mutatója, ha a szülő otthon azt hallja, hogy milyen jó volt, amivel és ahogy az órán foglalkoztak. Igazi siker, ha a szülő nem azt látja, hogy gyerekének nyűg és fizikai fájdalom az olvasás, hanem izgalom és (szellemi) kaland.”
2022-ben tovább bővül a paletta: A kiadó új típusú pályázati rendszerben szólítja meg az óvodapedagógusokat, általános és középiskolai tanárokat, február elején pedig egy hetente új tartalommal jelentkező sorozatot indít Pagony Podcast néven, ahol szülőknek, tanároknak szóló tartalmas és közérthető beszélgetések hallhatók szakemberekkel, szerzőkkel, illusztrátorokkal.
Márciustól, ha a járványhelyzet engedi, rendszeressé tesznek egy sikeres pilot során már bejáratott rendhagyó irodalomórát 1-4. osztályig. A program átfogó célja az, hogy a gyerekek olyan könyvek segítségével szeressék meg az olvasást, amelyek róluk, nekik szólnak, és azokkal a kérdésekkel, jelenségekkel foglalkoznak, amelyek őket is foglalkoztatják.