Együtt leszünk család.

Hogyan maradj szuper szervezett otthonlévő anyaként is?

5 otthonszervezési tipp a mindennapokra

Még most is él az a tévhit, hogy ha valaki otthon van a gyerekekkel, netán főállású anya, akkor egész nap lógatja a lábát, és nincs is semmi dolga. De legfőképp nem dolgozik semmit. Ám aki próbálta már valaha is, az tudja, hogy azért ez nagyon nem így van. Az otthonlévő édesanyák szinte 0-24-ben dolgoznak. Szó szerint a munkahelyükön élnek.

Emiatt gyakran nagyon nehéz lehet meghatározni, és elválasztani egymástól a munkafolyamatokat, hogy az egész nap szervezett és eredményes maradjon, különösképp ha a gyerekek minden percben felborítják a rendszert.

A feladatok szerteágazóak, és soha nem érünk a végére, hiszen non-stop van mit csinálni, ha gyerekek vesznek körül, hol egy kiborult gyümölcslé, hol a fürdőszobában akad valami takarítanivaló, nem beszélve az egyéb szervezési feladatokról: bevásárlás, kinőtt ruhák pótlása, vagy akár az ilyen-olyan befizetendők intézése.

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Ha még nem sikerült kialakítani egy jól működő rendszert, akkor egy ponton az egész napi teendők átcsaphatnak káoszba, és teljesen kifacsarják az embert.

De ennek nem muszáj így lennie, ugyanis egy kis odafigyeléssel szervezettebbé válhatnak a mindennapjaink.

- Hirdetés -

Íme 5 otthonszervezési tipp a mindennapokra:

- Hirdetés -

1. Alakíts ki rutint magatoknak

Legyen minden feladatnak meg a maga ideje. Ez annyit takar, hogy pl. a takarítás esetében nem egyszerre állsz neki kisuvickolni az egész lakást, hanem minden területnek meg van a maga ideje, és akkor csinálod meg. Például minden kedden leportalanítasz, péntekenként pedig kitakarítod a fürdőszobát. Kivéve ha valami égetően szükséges, azt természetesen megcsináljuk. Vagy mondjuk a rendrakást mindig vacsora utánra időzítitek, amikor már nagy valószínűséggel nem keletkezik újabb rendetlenség.

Felállíthatunk akár időkeretet is, amivel meghatározzuk mondjuk, hogy naponta fél vagy egy órát töltünk el bizonyos tevékenységekkel, így jobban be tudjuk osztani az időnket. Például a bevásárlást szerdánként fogjuk intézni, ami 1,5 órát vesz igénybe.

Kép: freepik.com

2. Használj egy olyan tervezőt, amiben csak az otthoni dolgokat vezeted

Ez olyan, mintha a munkahelyeden vezetnél feladat listát, vagy projekt listát, ott ez kiválóan működik is, akkor otthonmiért ne tehetnéd meg ugyanezt ? Ha úgy érzed, túl sok a feladat, akkor igazán jól jöhet, mert így tuti kézben tudod majd tartani.

Amíg csak a saját dolgaidat kellett észben tartani, addig valószínűleg nem volt ilyesmire szükség, de amikor már egy egész család mindennapjait kell megszervezni, azért az már nagyobb falat. Nem csak a háztartás vezetését jegyezheted fel benne, hanem a gyerekek iskolai dolgait, edzéseket, különórákat, születésnapokat, bármilyen fontos eseményt.

3. Tervezd meg az étkezéseiteket

Ez tényleg egy nagyon hasznos, és időtakarékos dolog. Átsegíthet egy-egy káoszosabb napon, és még a bevásárlás megtervezésében is óriási hasznunkra válhat. Lehet, hogy elsőre ijesztőnek tűnik, egy- vagy akár két hétre előre megtervezi minden egyes étkezést, de valójában nem az, mert ha biztosra mész, és kezdetben a család kedvenc ételeivel tervezel, akkot biztosan mindenki meg fog enni mindent. Ez alapján már könnyedén összeállítható egy bevásárló lista is, amivel stresszmentesebben, valamint költséghatékonyabban tudunk majd vásárolni is.

Az étkezés megtervezésével tehát hosszú távon időt, pénzt és stresszt takaríthatunk meg.

Kép: freepik.com

4. Vezess költségvetési naplót

Ha nem vezetjük a kiadásainkat és bevételeinket, könnyedén frusztráltakká válhatunk és stresszelni kezdünk azon, hogy hova megy el a pénz.

Sokan felírják minden egyes költésüket, van aki csak egy kb. összeget jegyez fel, hogy mire mennyi megy el nagyjából egy adott hónapban. De akkor is ajánlott lehet költségvetési naplót vezetni, ha gyűjtesz valamire, ami nagyobb kiadást jelent és a havi büdzsébe nem fér bele, így jobban áttekintheted, hogy mikor, mennyit tudsz félretenni rá.

Van aki külön füzetet, vagy excel táblázatot vezet erre a célra, van aki a naptárában/bullet journaljában vezeti, de sokan valamilyen applikációt használnak. Mindegyik megoldás jó, a lényeg, hogy tudjuk követni.

5. Készíts listákat

Rengetegen esküsznek rá, sokan pedig hallani sem akarnak róla. Pedig egy próbát igazán megér a listák írása, sokkal rendszerezettebbé válhatunk a feladataink terén.

Sokan minden egyes napi teendőt egy listára írnak fel, de ettől hamar elmehet a kedvünk, hiszen folyamatosan csak egy végtelen hosszú listát látunk magunk előtt, ami akkor is csak nő, ha már egy csomó mindent kipipáltunk rajta.

Van azonban egy másik módszer, ami eredményesebbé teheti a listázást.

Minden nap válasszuk ki a legfontosabb 3 dolgot, amit muszáj elvégezni aznap, így nem nyomaszt majd a sok-sok elvégzendő feladat, és meg van a sikerélményünk is, mert haladtunk. Ezek mellett természetesen elvégezhetünk „kevésbé fontos” feladatokat, de a napi kiválasztott fontos dolgokkal mindenképp végezzünk.

Ez az 5 pont mindenki számára egyszerűen beépíthető a mindennapokba, mégis sokat segít az otthoni szervezési rendszerünk kialakításában.

 

Kiemelt kép: freepik.com

 

Szólj hozzá