Együtt leszünk család.

Kiskamasz felvilágosítás szégyenkezés nélkül

MFM-Projekt® Ciklus-show®

Az én generációm biológia óra keretein belül megtanulta a szexualitás anatómiai vonatkozásait, majd magára maradt minden kérdésével. Amíg az osztálytársaim pornóújságokból és VHS kazettákról ismerték meg, milyen „valójában” a szex, addig én hittanórán megtanultam, hogy házasság előtt a szex (beleértve a maszturbációt) bűn, házasságon belül bizonyos szabályok betartása mellett gyakorolható.  

Masszív bűntudattal felfedezni a szexualitásban rejlő szépséget éppen annyira elkeserítő, mint olyan partnerrel, aki ide vonatkozó tudását pornóújságokból és videókból szerezte. 

Napjainkban a 11 éves gyerekek 60%-a látott már pornót, 14 éves korra 40% heti fogyasztó*. Kiemelten fontosnak tartom, hogy ne csupán egy-két röhögcséléssel kísért biológia óra, a kortársak hencegése és a médiában megjelenő szexuális tartalmak jelentsék a forrást, amelyből a gyerekek tájékozódnak. Talán soha nem volt olyan fontos, mint napjainkban a szexuális egészségre és az egészséges szexualitásra való nevelés. Roppant értékesnek tartom azon szervezetek működését, amelyek az ismeretek átadásán túl bizonyos attitűdök formálását, az önismereten és önbecsülésen alapuló felelős és egészséges szexuális életre való felkészítést tűzték zászlajukra. 

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Óriási szerencsém van, hogy saját gyermekeimnek első próbálkozásra megtaláltam azt a programot, amely úgy ad felvilágosítást az emberi termékenységgel kapcsolatos összes témakörről, hogy az egyrészt élmény, másrészt növeli az önbecsülést, harmadrész számomra fontos értéket közvetít. 

Az MFM-Projekt® Ciklus-show®-ról itt* olvashatsz részletesebben.

- Hirdetés -

Mi szülők egy szombat délelőttre, bérelt helyszínre hívtuk meg a két foglalkozásvezetőt. Az ötórás, drámapedagógiai módszerekkel tarkított foglalkozás végén a szülők is kaptak egy órás ízelítőt. Még számomra is sok új információ hangzott el, de nem ez a legfontosabb. Azzal az érzéssel jöttem onnan ki, hogy nőnek lenni jó!

- Hirdetés -

A 10-13 éves kiskamasz lányok „eznagggyonciki” ábrázattal vonultak be a terembe, és legszívesebben már abban a pillanatban fordultak volna vissza, amikor meglátták a földre terített belső női nemi szerveket szimbolizáló pihe-puha anyagokat. 

Ciklus-show® MFM-Projekt®

 

Öt órával később lelkesen, a petesejtjüket jelképező aranygolyót büszkén lobogtató hölgyek szaladtak ki a teremből. Mintha egy beavatási rítuson mentek volna keresztül. A szülői visszajelzések alapján aznap minden kislány az őt leginkább foglalkoztató témáról beszélgetett az anyjával (első menstruáció, tamponhasználat, szülésélmény – kinek mi). Megindult a kommunikáció anya és lánya között. Az én lányaim szemmel láthatóan büszkék voltak arra, hogy 11-12 évvel ezelőtt duplán győztesen jöttek ki egy versenyből: pont az a petesejt érett meg és találkozott pont azzal az egyetlen egy hímivarsejttel. Ezt a találkozást a foglalkozáson a We are the champions zene kísérte. Humortól sem mentes, amikor a gyerekek eljátsszák, hogy a sok-sok eltévedt vagy pórul járt hímivarsejt (liszttel töltött lufi) között akad egy, aki egyesül a királynővé választott érett petesejttel (aranygömb).

A foglalkozás nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy a lányok megtapasztalják: testük egy csoda, és az élet, ami ebben a testben fogan, egyszeri és megismételhetetlen. Nem titkolt szándék az önbizalomépítés: A fogantatás egy csoda, és ez a csoda veled is megtörtént, egyszeri és megismételhetetlen vagy! Minden hibáddal együtt, a saját egyediségeddel vagy tökéletes! (Állítom, hogy van összefüggés a foglalkozás önbizalombombája és aközött, hogy az „engemazegészosztályutál” gyerekemet tegnap az osztály diákönkormányzati képviselőnek választotta!)

Csak arra vigyázok, amit értékesnek tartok! 

Így szól az MFM-projekt® Ciklus-show® mottója. Ha tehát a kislányok tudatára ébrednek, hogy létezésük, testük és termékenységük értékes, akkor jobban meg is fogják azt becsülni. Egy egyszeri ötórás foglalkozás persze kevés ahhoz, hogy egy fiatalban kialakítsa az önbecsülés készségét, de ha mind a szülő, mind az oktatási intézmény, mind a kortársak elsajátítják ezt az attitűdöt, már tettünk egy óriási lépést, hogy az utánunk következő generáció ne sodródjon az eseményekkel, hanem tudatos alakítója legyen saját sorsának. 

Protect your daughter! Educate your son!

Férfiküldetés foglalkozás

Egy anya-lánya kapcsolatba még mindig inkább belefér a testiségről való kommunikáció, mint egy anya-fia vagy apa-fia kapcsolatba. 

A fiúk talán a lányoknál is kiszolgáltatottabbak a médiából áradó (tév)információknak, és nem kapnak útmutatást, hogyan kell szépen udvarolni, kölcsönös és szereteten alapuló párkapcsolatot létesíteni egy lánnyal. 

Nem kapnak segítséget, ha például az öltözőben gúnyolnak valakit a nemi szerve miatt vagy azért, hogy túlságosan „lányos” a viselkedése. 

Az én lányom már a tanév első hetében sírva jár iskolába: egy (amúgy nagyon bájos) fiú a „leszel a csajom” típusú szövegekkel próbálkozik nála, s ez őt roppant kínosan érinti.

Lányos anya vagyok, szeretném, ha olyan fiúk vennék körül gyermekeimet, akik nem dugni/kurálni akarnak, hanem kölcsönös tiszteleten alapuló szeretetkapcsolat építésére törekszenek és szerelmeskedni szeretnének. Elnézést a vulgaritásért, de serdülőink bátrabban kimondják ezeket a szavakat, mint azt, hogy szeretkezés. 

Óriási szükségét érzem annak, hogy ezek a pornón és videójátékon edződött lovagok is megtapasztalják egyrészt a saját férfiasságukban rejlő értéket, másrészt érzékenyítve legyenek a női nem irányába. Lányainkat védjük a korai terhességtől, de fiainknak alig beszélünk az udvarlásról, szerelemről, intimitásról és a fogantatásról. A gyermekek 10%-a apa nélkül születik, mintha egy férfinak nem is lenne köze az egészhez. Most értem csak meg igazán, milyen fontos az, hogy néhány anyuka (apuka?) a szülői közösségünkből gondoskodik arról, hogy fiúgyermekük minden lánynak virágot vigyen nőnapkor. 

A Kiskamasz Felvilágosítás munkacsoport Férfiküldetés foglalkozása mindezt az érték központú szemléletet tálcán kínálja nekünk.

A fiú program résztvevői – vagyis a 10-12 éves srácok zavarukat hangoskodással leplezve léptek be a terembe, és gondolataikba merülve léptek ki öt órával később. A szülői visszajelzések alapján bennük is megindult egy folyamat. Volt, aki este beszélgetni tudott az anyukájával – s csak remélni tudom, hogy néhányan az apukájukkal is. 

A foglalkozáson őszintén és nyíltan volt szó a serdülőkori változásokon kívül – az egyébként sokszor még a felnőttek számára is – tabunak számító témákról. A foglalkozás mindig az adott csoport szexualitással kapcsolatos ismereteihez alkalmazkodik és mindig csak annyit és olyan szinten beszélnek meg, amennyire a csoportban résztvevő gyerekek számára az éppen szükséges. 

A biológiai ismeretanyag játékos módon való elsajátítása mellett a szemléletformálás is célja a programnak. Mindenki egyedi, megismételhetetlen és értékes, éppen ezért a saját életük is, mint minden emberi élet, egy csoda. Tudatára ébrednek, hogy a férfiak, az apák is éppen olyan fontos résztvevői egy új élet keletkezésének mint a nők édesanyaként. Az emberi termékenység, egy olyan kincs amit tisztelni és védeni kell. Beszélgetnek arról, hogy fiúként és majd férfiként hogyan lehet kapcsolódni a lányokhoz, a leendő nőkhöz tisztelettel és felelősséggel.  Felismerhetik, hogy a felnőtté válás folyamatában tudatosan  alakíthatják a jövőjüket.

A fiúk foglalkozásvezetője – aki több mint 10 éve edukál fiúkat – kiemelte, mennyire fontos az apák szerepe:

beszélgessenek fiaikkal, ne hagyják őket egyedül az információáradatban! A szülői foglalkozás értelme éppen az lenne, hogy elinduljon a  kommunikáció ebben a témában is szülő és gyerek között. 

Mi az 5-6. osztályos gyerekek programját ismertük meg, de a Kiskamasz-felvilágosítás csapata tart foglalkozást 7. 8. osztályosoknak is. A “Barátság, szerelem, felelős párkapcsolat” programban nagy hangsúlyt kap a fokozatosság felismertetése. A barátságok szerepe, a szerelem testi és lelki egyensúlya, az udvarlás és a kölcsönösség témája is. 

A Kiskamasz felvilágosítás programok nem titkolt módon keresztény értékrendet képviselnek: az élet érték, a testiség öröm és felelősség egyben. A bűntudatkeltés azonban semmilyen formában nem jelenik meg, helyette a saját test megismerésére fókuszál, prüdéria helyett a témával kapcsolatos őszinte és nyílt kommunikációt bátorítja.  Hitvallásuk szerint ez segíti a fiatalokat abban, hogy testük büszke birtokosaként vigyázzanak magukra és partnerükre. 

A zárszó különösen szimpatikus volt: 

A gyerek soha ne maradjon egyedül a kérdéseivel!

Forduljon a szüleihez, ha kérdése, kételye támad. Ha a szüleihez nem tud, forduljon a tanárához. Az Internet korában különösen fontos, hogy hiteles és empatikus felnőttek segítsék őket. 

Iskolákba most nem mehetnek, de bátorítalak Titeket, hogy iskolán kívül szervezzetek gyermekeitek számára Ciklus-show® és Férfiküldetés programot! 

 

*http://ap.elte.hu/wp-content/uploads/2015/07/AP_2015_2_CSONKA.pdf

https://www.kiskamasz-felvilagositas.hu

 MFM-Projekt®

 

Szólj hozzá