Együtt leszünk család.

Miért olyan nélkülözhetetlen a szerepjáték a gyerekek számára?

Hetente tízszer dinoszauruszként viselkedni unalmas lehet a szülők számára, de a szerepjáték sok fontos előnnyel jár a kisgyermekek számára.

Mivel a családok a COVID-19 világjárvány miatt több időt töltöttek otthon együtt, az óvodások szülei hasonló refrént ismételtek meg: A gyerekem állandóan szerepjátékozni akar. Vannak, akik könnyűnek, mások unalmasnak tartják, de mivel a szülők egyre több időt töltenek gyermekeik színlelt világában, kérdések merültek fel arról, hogy mi a normális és mi nem, amikor a játék színleléséről van szó.

A jó hír (vagy nem, attól függően, hogy milyen képességekkel rendelkezel a játék tea felhörpintésében): Tegyél úgy, mintha a játék rendkívül előnyös lenne a gyerekek számára. „A gyermek fantáziadús és kreatív játéka nélkülözhetetlen szociális, érzelmi és kognitív készségeinek fejlesztéséhez, amellett, hogy a világ felfedezésének és megismerésének módja” – mondja Donna Housman. „Annyi előnye van ennek a játéknak, beleértve az önkontroll és az önszabályozás fejlesztését, a fokozott koncentrációt, a fejlődési készségek felfedezésének képességét egy érdeklődési területen keresztül, és a tanulási folyamat élvezetét, nem pedig a terméket-mindeközben elősegíti a társadalmi-érzelmi fejlődést és a tanulmányi sikereket. „

- Hirdetés -

- Hirdetés -

A színlelt játék még fontosabb a stresszes időszakokban

„Az ilyen válságos időszakokban, mint ezek, minden korábbinál fontosabb, hogy hagyjunk időt a gyerekeknek a játék színlelésére” – mondja a pszichiáter. „A színlelt játék nagy valószínűséggel segíthet gyermekednek a szorongás és a stressz kezelésében, valamint segít abban, hogy gyermeked nagyobb biztonságban, és nyugalomban érezze magát.”

- Hirdetés -

Vannak módok arra, hogy a szülők támogassák a színlelt játékot, és felhasználják a gyermekek érzelmi hőmérsékletének felmérésére – és olyan módokon, amelyek nem járnak azzal, hogy órákon át, heteken keresztül szuperhős segítővé váljanak.

- Hirdetés -

Kezdetben könnyű támogatni a színjátszást

A gyerekek 14 hónapos és 18 hónapos koruk között kezdenek el színlelni, és szerencsére ekkor nem kell nagy dolgokra gondolni. Ebben a szakaszban „a szülők támogathatják a színjátszást, ha rengeteg érdekes tárgy van kéznél, amelyek ösztönzik a fantáziát és a kreativitást, például kartondobozok, építőkockák, babacsalád és dinoszauruszok” – mondja Dr. Barnes.

Ahogy növekszik, „Hagyd, hogy gyermeked döntse el, mivel szeretne foglalkozni” – mondja Reena Patel pszichológus. „Családi színházi estéket szervezhetsz egy dobozzal, amely tele van kellékekkel. Gyermeked készíthet kellékeket, ruházatot és minden olyan tárgyat, amire szüksége van, hogy megoszthassa történetét. Vagy menjen ki a szabadba, és használja a természetet játékként, és hagyd, hogy gyermeked alkosson egy jelenetet. Végül, modellezd, hogyan néz ki a szerepjáték. Lazítsd fel szerkezetét, és engedj némi rendetlenséget és káoszt. Legyél állat vagy karakter. A gyerekek figyelik, amit csinálunk, és készségeket tanulnak non-verbális jelzéseinkből. Bátorítsuk ezt tovább. ” És bár a szülők irányítják a család dinamikájának nagy részét, a játszás olyan terület, ahol hátrálni kell. „Fontos, hogy a gyerekek legyenek a rendezők és producerek -” főnökök ” – kritikusak az ötletes játékhoz” – mondja Dr. Housman. „Ezzel a kreatív irányítással a gyerekek gátlástalanul kifejezhetik magukat, és támogatott környezetben fedezhetik fel érdekeiket. Ez viszont táplálja a kíváncsiságukat, és megnyújtja fejüket, hogy elősegítsék a felfedezés és a továbbtanulás iránti érdeklődést.”

Sok aggódó szülő látja gyermeke játékában, hogy nem kell félnie. Kezdetben a szülők azon tűnődhetnek, vajon a tévéműsorok és filmek cselekménye azt jelenti, hogy túl sok képernyőidőt kapnak, és nem fejlesztik saját képzeletüket. „A legtöbb gyermek, akivel együtt dolgozom, ismeri a Jégvarázs című film minden szavát, és gyakran megismétli őket” – mondja Tasha Brown, klinikai pszichológus. „Csak akkor aggódnék, ha gyermeke nem tudna nyelvet vagy ötleteket generálni.”

A fegyverek, például a játékfegyverek és a kardok használata a szülői aggodalom másik területe, de játékban való megjelenésük önmagában nem aggasztó. „Ez nem jelenti azt, hogy erőszakosak lesznek, és fejlődés szempontjából is megfelelő” – mondja Dr. Brown. „A gyerekek nagyon gyakran felfedezik az ilyen típusú játékokat.” Hozzáteszi, hogy a szülők határokat szabhatnak az ilyen típusú játék körül, vagy átirányíthatják a gyerekeket más területekre, ha ez túl soknak tűnik.

Van néhány tényleges aggasztó jel, amire figyelni kell. „A színlelt játék, amely magában foglalja az erőszak, az agresszió vagy a nem megfelelő tartalom visszatérő témáit, figyelmeztető jel lehet, amely további értékelést igényel” – mondja Dr. Barnes. „Egy másik lehetséges figyelmeztetés az, ha a gyermek hirtelen elveszíti érdeklődését, vagy úgy tűnik, már nem élvezi a szerep játékot.” Stephanie A. Lee, szerint az is aggodalomra adhat okot, ha következetesen kilépünk a dolgokból, vagy ha azt tapasztaljuk, hogy a színjátszás zavarja a megfelelő tanulási és szocializációs képességüket.

Ha a gyerekek folyamatosan visszatérnek játszani, aggasztónak találják őket: „A szülők minimális figyelemmel érdeklődhetnek arról, hogy hol tanulnak a gyerekek az ilyen típusú témákról a biztonság és a megfelelő ellenőrzés biztosítása érdekében” – mondja Dr. Lee. „A szülők a kevésbé preferált témákat is elriaszthatják, ha minimális figyelemmel reagálnak, és lelkesen bátorítják az alternatív vagy proszociális témákat.”

Ha úgy érzed, fárasztó számodra részt venni a játékban, van néhány olyan módja a részvételnek, amelyek kevésbé megerőltetőek. Először is tudd, hogy nem vagy egyedül. „Nagyon gyakran hallom a szülőket azt mondani, hogy nem élvezik gyermekük színlelési játékát” – mondja Dr. Brown. Hasznosnak tartja, ha a szülők öt -tíz percet ütemeznek és zárnak, hogy valóban a színlelésre koncentráljanak. „Így tudjuk, hogy gyermeked felkelti a figyelmed, és naponta számíthat rád” – mondja. „Ez segíthet abban is, hogy korlátozzuk azt az időt, amíg teljesen részt veszünk a játékban. Gyermeked szabadon részt vehet a színjátszásban nélküled, de ez tudatja vele, hogy valamikor megkapja tőled.” Ahhoz, hogy ez a stratégia működjön, a szülőknek valóban minden figyelmüket a gyermekeikre kell összpontosítaniuk a rövid játékidőben (nincs mobiltelefon).

A szülők másoknak is kiszervezhetik ezt a játékot

„Kérj segítséget más családtagoktól – idősebb testvérektől, nagyszülőktől -, hogy csatlakozzanak a játékhoz” – mondja Dr. Barnes. Ha a szülők azt a luxust használják, hogy bébiszittert használnak, ez további játékidőt jelenthet a gyermek számára. És ha nincs más, aki elvállalná a mellékszereplői feladatokat, miközben a szülőknek nem szabad színlelniük a játékot, nincs semmi baj azzal, ha a kívánt irányba tereljük azt. Például jobb vásárlónak kell lenned a boltban, mint kutyának a farmon – gondolj arra, hogy a hét néhány napján rövid időt biztosíts, amikor rendelkezésre állsz, hogy létrehozd a hamis élelmiszerüzletet ” – mondja Dr. Lee.

A színlelt játék szakaszainak ismerete segíthet a szülőknek, hogy tudják, mi következik. Bár minden gyermek más, a legtöbb színjáték ezen a mintán fejlődik, Patel szerint:

  • 14 hónap – 18 hónap: „Itt látod a játékot mindennapi, ismerős tevékenységek alapján” – mondja. „Ez az a hely, ahol a gyerekek egyetlen színlelést hajtanak végre önmaguktól távol, általában felnőttel vagy babával.”

  • 19 hónap – 22 hónap: „A mindennapi közös tevékenységek alapján színlelni kell a játékot. Példaként említhetjük, amikor egy gyermek kanállal táplálja a kitömött medvét.”

  • 2 év – 3 év: „Látni fogjuk, hogy az érzelmek belekerülnek, a szóbeli tervezés és több cselekvés sorrendje egy témán belül” – mondja Patel. „Ebben a darabban több lépés is szerepel. Például egy babát kanállal etetnek, majd szalvétával törölgetik a száját, majd a babának adnak egy csészét vizet inni.”

  • 3,5 év – 4 év: „A színlelés olyan eseményeken alapul, amelyeket a gyermek látott vagy hallott, de személyesen nem tapasztalta” – mondja. „A szülők ragozást látnak a hangban, vagy bababeszédet a baba számára, és jobban használják a nyelvet. A játék rövid tevékenységek sorozatát foglalja magában, amelyek most az időhöz kapcsolódnak. Ebben a korban már látja, hogy a nem szimbolikus tárgyakból játékok válnak. Például a tömbökből autók, a fából készült pálcákból pálcák lesznek. ”

  • 5 év – 6 év: „Több szerepet lát: anya, apa, tanár” – mondja. „Ez egy magasabb szintű színlelt játék több nyelvi hangszínnel, következtetések és gesztusok használata a kommunikációhoz.”

És mikor állnak meg? Lehetséges, hogy soha. „Míg a legtöbb gyerek az általános iskolában haladva felváltja azt, amit hagyományosan babákkal vagy akciófigurákkal játsszunk, úgy mint könyvekkel, művészettel, videójátékokkal vagy sportokkal” – mondja Dr. Lee, „néhány gyerek és őszintén a felnőttek is, kitartó vágyat éreznek, hogy életük során továbbra is képzeletbeli témákkal foglalkozzanak, mint például a művészet, színház, kreatív írás és így tovább. „

via

freepik.com

Szólj hozzá