Együtt leszünk család.

Ovis fejlesztő gyerek coaching

Az egész úgy kezdődött, hogy 14 évvel ezelőtt megvettem Deákné B. Katalin “Anya taníts engem” című könyvét. Persze azt is mondhatnám, hogy ott kezdődött, amikor általános iskoláskoromban tanító néni szerettem volna lenni. Emlékszem, amikor vándortáborban néhányan betegek lettünk és busszal mentünk Erika nénivel Aggtelekre. Egy idős néni beszélgetésbe elegyedett velünk, és mesélt az unokája főiskolai eredményeiről is. Mikor leszálltunk, Erika néni csak annyit mondott, hogy nekem ennél biztosan jobb eredményeim lesznek. Nagyon jól esett a belém vetett hite.

2018-ban részt vettem Katalin ovis fejlesztő coach tanfolyamán. Addigra már ismertem a módszereit, és mellette sok más technikát is, hiszen 3 gyerekes anyaként plusz HR tanácsadóként és coachként elég széles eszköztáram volt. Fontos volt számomra, hogy ezen a területen is fejlődjek, emellett izgalmasnak hangzott az iskola előkészítő program.

Eleinte csak egyéni foglalkozásokat tartottam, azonban úgy éreztem, hogy jobb lenne minél több gyerkőchöz és családhoz eljutni. Így jött létre a csoportos ovis fejlesztő coaching módszertannal működő iskola előkészítő programsorozat egy szuper szakértői csapattal közösen. Ez azért nem tisztán coaching, hiszen tudásátadás is zajlik, mivel a fő fókusz a sikeres iskolakezdésen van. Tehát az ismeretbővítés, számfogalom kialakítása, szabályok megismerése, szótagolás tanulása nem elhanyagolható, azonban itt is törekszünk a projektalapú oktatásra, ahol a pozitív élmények melletti játékos tanulás a cél. Emellett a cél olyan készségek fejlesztése, mint például memória, kreativitás, figyelem, finommotorika. Pedagógiai célok közül fontos az ismeretbővítés mellett a tanulás-módszertani ismeretek bővítése, relaxálási technikák megismerése, illetve kudarctűrés. Pszichológiai szempontból kiemelt figyelmet kap az önbizalom fejlesztése és a szorongásoldás.

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Remek könyvek, illetve különböző kiadványok, munkafüzetek kaphatóak már, melyek segítik a szülőket abban, hogy otthoni környezetben is olyan minőségi időt tudjanak eltölteni a gyermekükkel, aminek plusz hozzáadott értéke, fejlesztő hatása is van. Emellett az interneten böngészve is sok cikket, tanácsot, játékot találhatunk. Fontos, hogy megtaláljuk az egyensúlyt, amivel önazonosak tudunk lenni és gyermekünknek is megfelelő, mindig időben reagálva a szükségleteire.

Az 5-6 éves korosztálynál már szuperül működik, ha egy közösen kitűzött cél érdekében tematikusan dolgozunk a megvalósításon. A megoldásközpontú gyermeknevelés egy kreatív és játékos módszer, amivel a gyermekünkben ki tudjuk alakítani, hogy képes legyen megtalálni a számára legmegfelelőbb megküzdési stratégiát egy számára nehéz helyzetben vagy ha egy megoldandó feladattal találja szemben magát. Jelentős mértékben növeli ez az együttműködés a gyermek belső motivációját és önbizalmát. Fontos pillére, hogy megtanulják a kicsik felismerni és kezelni az érzelmeiket.

- Hirdetés -

Nézzünk néhány konkrét példát, amivel otthon is lehet bátran kísérletezni

- Hirdetés -

1., Relaxációs, pihentető játék

Ezt azért is jó, ha megtanulja a gyermek, mert bármikor, bárhol tudja alkalmazni, ha felismeri, szüksége van egy kis pihenésre, megnyugvásra. Szülőként is fontos, hogy lássuk, gyermekünknek mikor telítődik az idegrendszere és ez egy jótékony hatású kilépési pont lehet. Kérjük meg a gyermeket, hogy helyezkedjen el kényelmesen hanyatt fekvésben. Képzelje el, hogy egy pillangó repül felette. Kezdjen el levegőt kifújni a száján és fújogassa a képzeletbeli pillangót, hogy ne tudjon rászállni. Csukja be a szemét, vegyen egy mély lélegzetet, és fújogassa ki a levegőt, hogy egyre magasabbra jusson a lepke. Ha elrepült a pillangó, akkor kinyithatja a szemét, felállhat és mehet tovább a nap.

2., Bizalomerősítő játék

Keresünk a lakásban egy nagyobb területet. Helyezzünk a földre párnákat sorban, akadálypálya jelleggel. Kérjük meg a gyermeket, hogy vezessen végig minket csukott szemmel. Majd ezt követően cseréljünk, és mi vezessük őt végig.

3., Érzelem fotók

Amikor egy olyan képet látunk, amin valaki valamilyen érzelmi állapotban van, általában saját tapasztalataink alapján következtetünk arra, mi történhetett. Az óvodás korosztályra ez különösen igaz, hogy az önmagukkal kapcsolatos gondolataikat vetítik ki másokra. Ezt két módon is játszhatjuk. Kereshetünk az interneten rajzos, érzelmeket bemutató piktogramokat, vagy pixabay-en gyermeki érzelmekről készült képeket. Ha egy adott érzelemről szeretnénk beszélgetni, akkor válasszunk egy képet, és azt járjuk körbe több szempontból is. Például egy olyan képen, ahol két kisfiú játszik egymással, feltehetjük a következő kérdéseket: Mit gondolsz, ők barátok? Neked vannak barátaid? Ki a legjobb barátod? Hogyan viselkedik az ember a barátjával? Fontos szerepet töltenek be a társas kapcsolatok a gyerekek életében, ezt így tudjuk mélyíteni. Vagy mutatunk egy síró gyerekről képet.

Megkérdezhetjük a gyermekünket, hogy mi történik a képen, vajon miért ilyen szomorú, ő szokott-e szomorkás lenni, mikor, miért? A másik lehetőség, hogy több képet is kiteszünk a gyermek elé és megkérdezzük, ő hogy van most, válassza ki azt a képet, ahogy épp érzi magát. Így könnyebb arról is beszélgetni, hogy mi történt aznap az oviban vagy a suliban.

A lényeg, hogy kialakuljon egy ítélkezésmentes, empatikus párbeszéd, és mindig pozitívan zárjuk, ne hagyjuk a kicsiket kétségek között​.

Állatasszisztált aktivitás

A másik fontos pillére a csoportos és egyéni foglalkozásoknak is az állatasszisztált aktivitások. Kezdjük azzal, hogy megnézzük, milyen foglalkozás típusok léteznek.

Állatasszisztált jelenlét: ebben az esetben nincsen külön feladat vagy felépített foglalkozásmenet, az állat puszta jelenlétének jótékony hatását használjuk ki, esetleg a motiváló hatását.

Állatasszisztált aktivitás: ez közös játék, de konkrét cél, fejlesztési terv nincsen. Természetesen lehet fejlesztő hatású játékokat csinálni közösen, azonban itt az elsődleges cél a vidámság.

Állatasszisztált terápia: meghatározott terápiás cél elérése érdekében szervezett fejlesztőfoglalkozás terápiás állat bevonásával.

Állatasszisztált oktatás: alkalmanként vagy folyamatosan is előfordulhat, oktatási tevékenység beágyazva. Akár osztálytermi, tantárgyi foglalkozásokat színesítve, a tananyag elsajátítását segítve állatos feladatokkal.

Ideális esetben a csoportos foglalkozásokon részt vesz a foglalkozásvezető, az állat felvezetője és a résztvevők. Abban az esetben, ha egyéni és nem csoportos munkáról van szó, akkora felvezető és a foglalkozásvezető lehet ugyanaz a személy.

Az állatok hatása

Tudományos kísérletek támasztják alá, hogy az állatok simogatásának hatására csökken az emberek vérnyomása, szív frekvenciája. Annyit hozzátennék, hogy természetesen ez abban az esetben igaz, ha az egyén nem fél az adott állattól, akivel találkozik, noha ez a szorongás oldható idővel, türelemmel és különböző gyakorlatokkal. Egy állat hatására a gyerekek általában nyitottabbá válnak, nő a biztonságérzetük. Ebből következik, hogy csupán már jelenlétük is segíti az egyéni vagy csoportos munkát. Az állatokkal való kapcsolat folyamán a gyermekek kommunikációs jelzéseire azonnal könnyen értelmezhető válasz jön, így könnyebb rájönni a cselekedetek és következményeik összefüggésére.

Kutyás játékok

Azoknak, akik mélyebben szeretnének elmélyedni, hogy milyen típusú játékokat lehet csinálni, nagy szeretettel ajánlom, hogy nézzenek utána Lakos Judit Varázsmancsok c. köteteinek, most készül a negyedik, telis-tele tematikusan összegyűjtött feladattal.

Fontos, hogy ugyanazzal a játékkal végződjön a foglalkozás, amivel kezdődött. A legkönnyebb nyitó és zárókör, ha a gyerekek sorban állnak és az állat felvezetője körbeviszi az állatot és a gyerekek megsimogathatják. Kisebb csoport létszám esetén, ha terápiás kutyával dolgozunk, akkor mindenkinek adhat például köszönéskor és búcsúzóul pacsit az eb.

Kommunikációs készség fejlesztő hatása van, ha a gyerekek kérhetnek trükköt a kutyustól. Ebben az esetben a felvezető először bemutatja, hogy mit és hogyan tud az állat és utána gyermek megcsináltatja az ebbel. Ez növeli az önbizalmukat a sikerélmény által.

Hatalmas élményt szokott okozni a terápiás macskával együtt teljesített akadálypálya is. A cicák is sok trükköt végre tudnak hajtani jutalomfalatért cserébe, ami igazi újdonság általában nem csak a gyerekeknek, hanem a felnőtteknek is.

Nekem az a tapasztalatom, hogy bármilyen állat megjelenése a foglalkozáson hatalmas csoda és öröm a kicsik számára. Volt már csoportos foglalkozáson kaméleon is nálam, vagy egyéni óra végén jutalomként görög teknőst fürdettünk a csapban vagy a hullámos papagájt etettük kölessel. Mindig kiemelten fontos szempont, hogy se az állatka, se a gyermek semmilyen testi vagy lelki sérülést ne szenvedjen, tehát a foglalkozás felépítését igazítani kell a résztvevő állat képességeihez és tűrésszintjéhez is.

Könyvajánló

Az alábbi lista korántsem teljes, azonban szeretném a téma iránt érdeklődőket támogatni, hogy merre érdemes indulni, ha szeretnének elmélyedni ezen a területen.

Kid’s Skills

Játékok a tudatos jelenlétért

A Tudatos szülő áruház kiadványai

Varázsmancsok kiadványok

Tündéri esti mesék,

Angyali esti mesék és a Csodalámpa

A Synegie kiadó gondozásában jelent meg a fent említett 3 mesekönyv, melynek több szerzője is van. Mindhárom könyv elején a szülőknek szóló bevezetőt találhatunk. Ez segít minket abban, hogy gyermekpszichológiai ismeretek nélkül is megkapjuk a szükséges elméleti háttértudást, mellyel gyermekeinket segíthetjük abban, hogy egy boldogabb gyermekkor után teljesebb felnőtt életet élhessenek. A kötetek gyakran használnak meditatív és vizualizációs technikákat, melyeket megismerve a gyermekkor után is hasznos segítséget nyújthatnak rezilienciánk érdekében.

A cikket írta:

Pados Eszter HR tanácsadó, coach, tréner

Sunshiny Coaching

 

 

 

freepik.com

Szólj hozzá