Ezt tartjuk meg a home office-ból
Új ügyintézési trend robbant be, ami a járvány után is velünk marad
Ahogyan megszoktuk a home office-t, úgy használtuk ki egyre bátrabban a munkaidő közben, sőt, akár egy unalmas online meeting alatt adódó üresjáratokat az ügyintézésre. Egy országos kutatás szerint a távoli ügyintézésre kifejlesztett megoldások gyors terjedésével ez valószínűleg a jövőben sem fog változni, miközben a munkáltatóknak arra kell megoldást találniuk, hogy miként kombinálják hatékonyan a bejárós és a home office-os napokat.
A járvány alatt a magyarok csaknem 40 százaléka belekóstolt az otthoni munkába, negyedük pedig rendszeres home office dolgozóvá vált. A home office a munkavállalók számára elsősorban rugalmasságot jelent, ami egyebek mellett egészen új, felszabadultabb, de legalábbis kényelmesebb ügyintézési szokásokban is megmutatkozik, hiszen végre nem kell alkalmazkodni a szolgáltatók, hivatalok merev ügyfélfogadási idejéhez – derül ki a Comnica országos, reprezentatív kutatásából, amely a magyarok ügyintézési szokásait és a cégek, márkák kommunikációs gyakorlatát vizsgálta.
Ezt a változást jól jelzi, hogy az otthonról végzett munka közben a megkérdezettek 70 százaléka végre el tudott intézni olyan ügyeket, amelyekre korábban csak a munkaidő előtt vagy után volt lehetősége. Nincsenek kevesen, akik még ennél is tovább mentek: tízből három home office-os dolgozó még az elhúzódó online meetingek alatt is el szokott intézni ezt-azt. Ez egyrészt fejlett multitasking-képességet mutat, másrészt sokat elárul az ilyen értekezletek hatékonyságáról is…
„A járvány miatti lezárások tavalyi kezdetekor szinte mindenhonnan azt lehetett hallani, hogy home office-ban sokkal többet dolgozunk, mint az irodában. Ennek az volt az oka, hogy a szinte folyamatos online jelenlétben, nem mellesleg az egyes ágazatokon végigsöprő elbocsátási hullám hatására, a munkavállalók úgy érezték, demonstrálniuk kell a jelenlétüket: itt vagyok, jelen vagyok, dolgozom. Mindemellett persze valószínűleg a vezetők részéről is mutatkozott egyfajta ellenőrzési kényszer” – mondja Pápai Bernadett, a Comnica HR-vezetői posztját is betöltő szakértő.
„Később, ahogy megszoktuk az új működést, egyre bátrabban engedtük meg magunknak azt, amit a hagyományos 8 órás irodai jelenlét alatt is, vagyis a pihenőidők, ügyintézések közbeiktatását. A fontos változás itt abban áll, hogy sok esetben már nem kell kiszaladni az ügyintézéshez, hiszen egyre több cég és hivatal szolgáltatása lett online is elérhető.
A járványhelyzetben terjedő új technológiák is ösztönzik a „home office-os” ügyintézést
Az, hogy az otthonról dolgozók ilyen lelkesen rákaptak a munka közbeni spontán ügyintézésre, nem kis részben annak köszönhető, hogy egyre több cég kínál távolról, mégis személyesen, például videóhívással igénybe vehető szolgáltatásokat. Az új technológia robbanásszerű elterjedésében a járványidőszak volt a fordulópont: a két évvel ezelőtti 1 százalékos arány után 2021-ben már szinte minden tizedik magyarnak volt rendszeresen dolga videós ügyintézéssel. A többség számlanyitásra, biztosításkötésre vagy más pénzügyi szolgáltatás megvásárlására használta ezt a megoldást, és amint azt az alábbi grafikon is mutatja, erről a jövőben sem mondana le.
Ha a home office intézménye, akár hibrid formában is, velünk marad, valószínűleg számíthatunk rá, hogy a távoli ügyintézési csatornák is egyre népszerűbbek lesznek. Azaz vélhetően több munkavállaló fog majd a hosszú, zsibbasztó online meetingek közben átruccanni bankja vagy biztosítója oldalára, hogy egy videóhívással gyorsan elintézze ügyeit.
Mi lesz tehát a home office-szal?
„Sokaknak annyira bevált a home office, hogy a legszívesebben többé be sem mennének az irodába, hiszen hatékonyabban tudnak dolgozni, és az utazási időt is megspórolják. Másoknak viszont végképp elegük lett abból, hogy az otthonuk a munkahelyük is. Mindkét nézőpont érthető, így a legtöbb cég valószínűleg a hibrid felállás mellett dönt” – mondja Pápai Bernadett.
„Személyes találkozás nélkül ugyanis nehéz egyben tartani egy szervezet szociális hálóját, hiszen ekkor a csapat szinte úgy működik, mintha szabadúszók csoportja lenne, akiket azon túl, hogy egy-egy projekten közösen dolgoznak, más nem is köt össze. Célszerű tehát bejárós napokat is rögzíteni, ám ennek értelmet is kell adni, vagyis érdemes ide szervezni a személyes jelenlétet igénylő meetingeket és a közösségi élményeket, azaz a közös reggeliket, sütizéseket, stb. Ahhoz, hogy ez a hibrid rendszer jól működjön, továbbra is szükség van a bizalomra, valamint a munka menetének újrastrukturálására, folyamatos finomhangolására.”
A home office és az ügyintézés kapcsolatát is vizsgáló országos kutatás teljes terjedelmében itt érhető el: comnica.hu/kutatas2021
***
A kutatásról
A Comnica az NRC piackutatóval közösen több mint 800 előfizetőt, fogyasztót, pácienst, panaszost, azaz ügyfelet kérdezett meg egy korra, nemre, végzettségre és településtípusra is reprezentatív online felmérésben arról, hogy milyen kommunikációs csatornákon intézik ügyeiket, hogyan használják őket, és mi a véleményük a cégek, szervezetek ügyintézési gyakorlatáról. A kutatásból kiderül az is, hogyan érzik magukat, amikor fogyasztóként a márkakommunikáció és a direkt marketing célpontjává válnak.