Megoszlanak a szakmai vélemények arról, hogy pontosan hány éves kortól érdemes angolt tanulnia a gyerekeknek, de nagy általánosságban azzal mindenki egyetért, hogy iskolai környezetben legkésőbb 10 éves korig szabad várni vele. Juba-Nagy Ágnes, a Don’t Panic Nyelviskola hálózat szakmai vezetője arról beszélt, az oviangoltól nem lehet csodákat remélni, sokkal fontosabb ennél, hogy a gyerekek minél több anyanyelvi mesét, mondókát, dalt hallgassanak, így könnyebben tudják elsajátítani a nyelvet. A szakértő megjegyezte, az angol tanulást meg kell szerettetni a kicsikkel 3-4 éves korukban, hogy mire iskolába mennek, legyen egy jó kiindulási alapjuk a folytatáshoz.
Alapvetően két irányzat létezik a gyermekek nyelvoktatása területén. Sokan azt vallják, kezdjük el olyan hamar, amilyen hamar csak lehetséges, míg mások azt az álláspontot képviselik, hogy várjunk ki vele, mert nincs értelme olyan módszerekkel folytatni az angoltanítást, ahogy az Magyarországon történik.
Juba-Nagy Ágnes, a Don’t Panic Nyelviskola hálózat szakmai vezetője az oviangollal kapcsolatban elmondta, senki ne várja heti kétszer 45 perctől, hogy a gyermek folyékonyan beszéli majd az idegen nyelvet, mire első osztályos lesz.
„Ha azt szeretnénk elérni, hogy a gyermek ne megtanulja, hanem elsajátítsa a nyelvet, ahogy a magyart is, akkor ugyanolyan szinten is kellene vele beszélni angolul. Az oviangollal ez kivitelezhetetlen, a kicsiknek arra lenne szüksége, hogy öntsék beléjük az idegen szavakat, kifejezéseket otthon is” – magyarázta.
Így nem lesz angoltalan a gyerek kiejtése
A tapasztalt angol nyelvtanár kiemelte, egyes tanulmányok szerint 3-4 éves korban a legcélszerűbb elkezdeni angolt tanítani a gyerekekkel, más rendszerekben viszont arra esküdnek, hogy legkésőbb 10 éves korig kell elindítani a folyamatot. Léteznek viszont olyan elképzelések is, miszerint ha 17-18 éves koráig belevág egy fiatal a tanulásba, akkor még megközelítheti az anyanyelvi beszélők szintjét is.
Juba-Nagy Ágnes elmondta, ő 14 évesen kezdett el megismerkedni az angollal, de látta felnőni az úgynevezett Cartoon Network generációt, akik már a meséket is idegen nyelven hallgatták és ennek köszönhetően remek kiejtéssel rendelkeztek kicsiként is. Ez a mai világban még inkább jellemző, hiszen rengeteg játék, mese és műsor elérhető az interneten idegen nyelven is.
„A dalok, a mondókák az animációs filmek nemcsak a nyelvre, hanem annak a ritmusára is megtanítják a gyermekeket. Ezáltal nem lesz angoltalan, úgymond Hunglish a kiejtésük, mint a mi korosztályunknak, hiszen nekünk még nem volt modell, amihez hasonlíthattuk volna, csak a tanárunk” – mutatott rá.
A Don’t Panic Nyelviskola szakmai vezetője szót ejtett arról is, a gyerekek első éveiben akkor érdemes célzottan angolt tanulni, ha erre intenzíven van lehetőség. Fontos viszont megszerettetni velük a nyelvet, hogy mire iskolába mennek, legyen egy jó alapjuk.
Az országszerte kilenc helyszínen oktató franchise iskolában lehetőség van junior tanfolyamra jelentkezni, amit nyolcéves kortól szoktak javasolni. Ekkorra a gyerekek már tudnak írni, és saját kiadvány is készült számukra a gördülékenyebb nyelvtanulás érdekében.
Kinek ideális a magántanár, kinek a csoportos képzés?
Juba-Nagy Ágnes kérdésre válaszolva úgy fogalmazott, a gyerekek esetében ideális lenne a csoportban való tanulás, mert nemcsak egy embernek a kommunikációs szokásait veszik fel, hanem mindig mások mondanivalójára kell reagálniuk, ami alapjaiban felkészíti őket az életben előforduló szituációkra.
„Egy elfogadó csoportos környezetben mindenkivel beszélni kell, ezáltal könnyebben meg lehet nyílni. Volt már olyan tapasztalatunk, hogy valaki sírásra görbülő szájjal érkezett a tanfolyamunkra, de mosolyogva távoztak már az első óráról. Legyőzték a gátlásukat és úgy tudtak angolul beszélni társaikkal, mintha régi barátok lennének. Ez a gyerekeknél hatványozottan fontos” – magyarázta a 2015 óta működő franchise szakmai vezetője.
Megjegyezte, a magántanár főként azoknak javasolt, akik egy adott vizsgára készülnek fel és kifejezetten hasznos, ha az írásbeli számonkérés, de ez a legkisebbeknél csak ritkán életszerű.
A Don’t Panic Nyelviskola oktatási módszere egyedülálló módon a kommunikációra épül és a feladat alapú tanítást részesítik előnyben. Ezt a módszert ritkán használják az általános és a középiskolai nyelvoktatásban, az órák ugyanis olyan struktúrában épülnek fel a nyelviskolában, hogy szinte csak a diákok beszélnek végig.
Don’t Panic Nyelviskola