Hogyan segített Barbie megváltoztatni a világot és bebizonyítani, hogy nem minden a kinézetről szól?
Barbie-t 1959-ben mutatták be, és azóta is ikon. Barbie 98% -os felismerési rátával rendelkezik (vagyis a világnak csak 2% -a nem ismeri fel) – ami magasabb, mint az angol királynőé. Annak ellenére, hogy folyamatosan kritizálták irreális testarányait, a valóságban Barbie több szempontból is rendkívül forradalmi és úttörő játék volt.
Barbie volt az első baba, akit nem anyukás játéknak szántak
Barbie piacra lépése előtt a kislányok csak pólyásbabákkal játszottak – valódi babaszerű babákkal, amelyek arra ösztönözték őket, hogy ringassák és gondozzák a babákat. Ez tükrözte a társadalom elvárásait, hogy a lányok felnőve majd anyákká váljanak.
Barbie alkotója, Ruth Handler, miközben a saját lányát és barátait figyelte, rájött, hogy a lányok nem akarnak csak „anyukát” játszani a babáikkal. Szóval, Barbie-t bombázó kamaszként képzelte el, saját lakással, saját autóval és saját munkával. Barbie elutasította a nő háziasszonyi szerepét. És mindenki meglepetésére az egekbe szöktek az értékesítései. A kislányok mégsem akartak anyukát játszani.
Barbie-nak olyan karrierje volt, amely a nők számára még nem volt elérhető
Barbie karrierje 1959-ben indult, abban az időben, amikor tabunak számított a nők munkája, és még inkább a lányok dolgozni akarása. Barbie-nak mégis volt munkája – divatmodell volt. Korai éveiben volt üzleti vezető (hatalmi pozícióban lévő nő!), elnökjelölt (jóval azelőtt, hogy a nők valóban indulhattak az elnökválasztáson) és űrhajós (Barbie 4 évvel Neil Armstrong előtt landolt a Holdon) .
Barbie modernebb szakmái közé tartozik a játékfejlesztő, a laboratóriumi tudós és a robotmérnök – nagyon is férfiak által uralt területek, még most is. Barbie és minden karrierje befolyásolta azt a képet, hogy egy nő hogyan tud működni, autonómiával rendelkezni és irányítani. Megmutatott mindent a kislányoknak, ami csak lehetett.
Barbie mindig a sokszínűségre törekedett
A Barbie-t létrehozó Mattel játékgyártó cég korán bemutatta az afro-amerikai babákat. A fekete babák – Barbie barátai – 1967 óta vannak forgalomban. 1980-ban maga az első fekete Barbie is megérkezett göndör afró frizurával és rubinvörös ruhával.
Napjainkban a Mattel valósághűbb testmérettel és fogyatékossággal élő babákat kezdett piacra dobni – hogy befogadóbbak és reprezentatívabbak legyenek az identitás szempontjából. A modern Barbie-nak nemcsak több testtípusa és bőrszíne van, de lehet haj nélküli, viselhet hidzsábot, lehet lábprotézise, élhet vitiligóval vagy kerekesszéket használhat. Bárki megtalálhatja magát egy Barbie babában.
Barbie megmutatja, hogy egyszerre lehetsz csinos és törekvő
Nem is olyan régen a rózsaszínt kedvelő és szőke hajú szép lányokat gyakran sekélyesnek tekintették, és bizonyosan nem vették komolyan a karrierjüket. Barbie volt az első baba, aki megmutatta a lányoknak, hogy lehetnek egyszerre csinosak és ambiciózusak, kifinomult érdeklődésűek, és szeretnek öltözködni, csillogni és villogni. Debütálásától kezdve Barbie több, mint 200 karriert kipróbált – ez az egyik legimpozánsabb karrierút a világon. Barbie arra biztatta a lányokat, hogy higgyenek önmagukban, üdvözölve az önelfogadást és az önmegújítást egyaránt.
Barbie a nők történelmére oktatja a gyerekeket
A Mattel elindította a „Sheroes” és az „Inspiring Women” sorozatokat olyan babákkal, amelyeket híres nők inspiráltak: Frida Kahlo művész, Sally Ride űrhajós, az első női pilóta Amelia Earhart, az olimpiai tornász Gabby Douglas, vagy például Maya Angeolu és még sokan mások. Barbie bemutatja ezeket az inspiráló, valós példaképeket a fiatal lányoknak, megmutatva a nők hatását a tudományra, a kultúrára és a történelemre.
Barbie a saját platformját használja a nehéz témákhoz
Valószínűleg a többségnek meglepetést fog okozni, hogy Barbie-nak van egy vlogja. YouTube-videóiban részt vesz YouTube-kihívásokban, és a sütéstől kezdve a depresszióig mindenről beszél. A videósorozatban Barbie lerombolja az „álomrést” – egy olyan jelenséget, amikor a lányok már 6 éves kortól kezdve kételkedni kezdenek kompetenciájukban, és ez viszont megtanítja őket arra, hogyan építsék vissza magabiztosságukat.
Ezenkívül Barbie számos fontos dolgot emel ki platformján, beleértve a természetvédelmet is, a National Geographic céggel való partnerségen keresztül.
Barbie soha nem ment férjhez
Barbie alkotója arra fordította a figyelmet, hogy Ken legyen Barbie barátja és mellékszereplője, de soha ne legyen férje. Barbie legyen mindig a fősztár. 1961 óta Barbie és Ken addig voltak be- és kikapcsolva, amíg hivatalosan 2004-ben szakítottak, mivel Ken nem tudott elköteleződni. De Barbie ugyanebben az évben elindult az elnökválasztásért, így nyilvánvalóan nem volt ideje drámára. Azáltal, hogy nőtlen és a saját identitásával a világ leghíresebb babája volt, ugyanazt normalizálta mindenki más számára.
És ti játszottatok gyerekkorotokban Barbie babákkal? Gyermekeidnek van Barbie-ja?
Kiemelt kép: pixabay.com