Egyáltalán nem szokatlan dolog, hogy a gyerekeknek időnként meggyűlik a bajuk a matematika házi feladatokkal. Ez önmagában még nem jelez gondot. De ha a gyereknek problémái vannak a számokkal, matematikai műveletekkel vagy rossz érdemjegyeket kap folyamatosan és alacsony a teljesítménye mind matematika órán, mind a számonkérésekkor, de amúgy jól teljesít más tantárgyakból, akkor bizony előfordulhat, hogy a matematika tanulási zavara, az úgynevezett diszkalkulia áll a háttérben.
A diszkalkulia a tanulási zavarok közé tartozik. A diszkalkuliás számára kihívást jelent a matematikai műveletek, feladatok, összefüggések feldolgozása és megértése. A tünetek a számolás nehézségeitől és az alapvető mentális matematikai problémáktól az idő és az irány meghatározásával kapcsolatos gondokig terjedhetnek.
Milyen tünetek esetén gondoljunk diszkalkuliára?
A diszkalkuliában szenvedőknek különböző módon lehetnek problémáik a matematikával. A jelek egyénenként változhatnak és különböző életkorokban másképp is jelentkezhetnek. A számokkal, számolással kapcsolatos problémák néhány gyermeknél már az óvodáskorban megjelenhetnek. Másoknál a gondok akkor válhatnak egyértelművé, ahogy a matematika egyre bonyolultabbá válik az iskolában.
A diszkalkulia gyakori jelei a következők:
- Problémák a mennyiségek vagy olyan fogalmak jelentésének megértésével, mint a legnagyobb – legkisebb.
- Két mennyiség összehasonlítása.
- Nehézségek a számok és szimbólumok összegekhez való kapcsolásával.
- Annak megértése, hogy például a 4-es szám ugyanaz, mint a négy szó, és mindkettő négy darabot vagy elemet jelent.
- Emlékezés matematikai szabályszerűségekre az iskolában, mint például a szorzótábla.
- Nehézséget okoz a gyereknek – vagy felnőttnek – pénzt számolni vagy váltani.
- Megbecsülni vagy egyáltalán leolvasni az óráról, hogy mennyi az idő.
- Sebesség vagy távolság megítélése vagy megtippelése.
- A matematika mögött rejlő logika megértése.
- Megjegyezni a számokat miközben különböző feladatokat oldanak meg.
- Problémák a minták felismerésével és a számsorrenddel.
- Rossz vizuális és térbeli tájékozódás.
Vannak, akik úgy tekintenek a diszkalkuliára, hogy csak „rosszul teljesít a gyerek matematikából, nincs hozzá érzéke”. Pedig ez egy igazi kihívás, megoldandó probléma a gyerek számára, tanulási zavar, akárcsak a diszlexia. A számítási hibák önmagukban nem jelzik a diszkalkuliát – a változatosság, a kitartás és a gyakoriság kulcsfontosságú annak meghatározásában, hogy fennáll-e a diszkalkulia. Ennek diagnosztizálását mindig szakember végzi.
Hogyan segíthetünk szülőként?
Sok gyermek küzd tanulási nehézségekkel, amelyek akadályozhatják az információk feldolgozásának és megértésének képességét. Mint ahogy azt bemutattam, a diszkalkulia a matematika fogalmának és végrehajtásának nehézségeivel jár. Az alábbiakban mutatok néhány gyakorlati módszert, amellyel a szülők segíthetnek a diszkalkuliával küzdő gyermeknek. Az első és legfontosabb teendő azonban az, ha szülőként azt érzékeljük, hogy a gyereknek komoly kihívás a matematika, keressünk szakembert, aki segíteni tud.
Támogassuk az önbizalmát!
A legtöbb tanulási zavarhoz hasonlóan a diszkalkuliának is gyakran vannak rejtett “mellékhatásai”. Ha gyermekének diszkalkuliája van, frusztráltnak vagy megalázottnak érezheti magát, amikor olyan dolgokra kérik fel az iskolában – például szorzótábla felolvasására –, amelyek nehézségekbe ütköznek számára, különösen óra közben amikor más tanulók is jelen vannak.
De a problémák gyakran túlmutatnak az iskolán. A diszkalkulia napi tevékenységekre – társasjátékozásra vagy akár csak az óra pontos leolvasására – gyakorolt hatása miatt a gyerekek önbizalma sérül és butának, rossznak, hanyagnak érezhetik magukat.
Ha segít gyermekének megérteni a tanulási zavarát, akkor megadhatja neki szülőként a diszkalkulia kezeléséhez szükséges eszközöket – mind tanulmányilag, mind pedig érzelmileg. Ne próbálja meg takargatni előle a diagnózist, vagy kisebbíteni a problémát. Beszélgessen őszintén vele a diszkalkulia okozta nehézségekről, és fogalmazzon konkrétan, ezáltal a gyerek is képes lesz megérteni, hogy mi az, ami számára nehézséget okoz, mi az, amit elvárhat magától és mi az, amiért egyáltalán nem kell szégyellnie magát. Ismerje el szülőként a gyerek küzdelmeit, és dicsérje meg a matematika tanulásába fektetett munkáját – még ha az eredmények nem is tökéletesek. Ha az eredmények helyett az erőfeszítéseket dicsérjük, akkor gyermeke büszke lehet a munkájára, még akkor is, ha ez nem tükröződik az osztályzataiban. Segítsen neki felismerni magában a konkrét erősségeit, mert higgye el, van ilyen. Keressük meg, hogy mi az, amiben a gyerek jó, tehetséges vagy csak egyszerűen szereti csinálni. Ezekkel a tevékenységekkel kapcsolatban pedig adjunk a gyerek számára pozitív megerősítést, ezzel növelve az önbizalmát.
Hogyan segíthetünk a gyereknek az otthoni tanulás során?
A diszkalkuliában, a számoláshoz kapcsolódó tanulási zavarban szenvedők számára a matematikaórák és dolgozatok leküzdhetetlennek tűnő akadályokat jelentenek, amelyek szorongáshoz vezetnek a gyerek életében. Azonban van pár lehetőség, melyekkel otthon a szülő segíteni tud a diszkalkuliás gyermeknek a tanulásban.
Írjuk le a matematika feladatot
A diszkalkuliás tanuló számára a matematikai fogalmak egyszerűen túl érthetetlenek, túl absztrakt jelenségek, a számok pedig puszta szimbólumok egy oldalon a számukra. Egy matematikai feladat mondat formában történő leírása segíthet a feladat elemei közötti kapcsolatok megértésében és értelmezésében. Még a szöveges feladatok újszerű megismétlése is segíthet az információk rendszerezésében és a megoldások megtalálásában.
Rajzoljuk le a feladatot
Ez talán egy picit nehezebb feladat lehet a szülő számára, mert igényel némi kreativitást, cserébe nagyon nagy segítség lehet a diszkalkuiás gyerek számára. A feladat lerajzolása a tanulóknak vizuálisan segíthet, hogy meglássák a kapcsolatokat és megértsék a fogalmakat. A tanulók fejben „átrajzolhatják” a feladatot olyan képekkel, amelyek számukra segítenek a probléma jobb megértésében, és megmutatják a megoldási módokat, amit később fel is tudnak idézni magukban.
Dominózás
A dominó játékok segítségével a gyermek könnyebben megértheti az egyszerű matematikai fogalmakat. A gyermeknek ugyanis meg kell tanulnia felismerni a dominókon lévő számmintákat, ahelyett, hogy minden egyes alkalommal megszámolná az egyes dominókockákon a pöttyöket. Keressen egy olyan dominóval játszható játékot, amelyet gyermeke élvez, és amely ezeket az elemeket használja. A gyermek játék közben szórakozva fejlődik ezzel.
Ezek a stratégiák sokat segíthetnek a diszkalkuliás gyerekek matematikai készségeinek fejlesztésében. Fontos, hogy a szülők elismerjék a küzdelmeket, és dicsérjék a gyermekük által elsajátított minden egyes új képességgel elért fejlődést. Ne feledjük, a diszkalkulia nem betegség, hanem egy állapot és ezzel együtt lehet a gyermek sikeres és boldog felnőtt!
A cikk szerzője, Szalai – Lászlók Kitti pszichopedagógus és tanulásban akadályozottak szakos mesterfokozatú gyógypedagógus, a ” Játszva olvass! ” megálmodója és megalkotója.