Együtt leszünk család.

Hogyan tanítsd meg gyermekeidnek a problémamegoldási készséget?

Természetünknél fogva az embereknek problémamegoldóknak kell lenniük: A földi életünk legelső pillanataitól kezdve meg kell találnunk a kihívások megoldásait, hajlandóak vagyunk változtatni a pályán és el kell fogadnunk a tapasztalatokból származó visszajelzéseket. De ez nem jelenti azt, hogy a problémamegoldás mindig könnyen jön a felnőtteknek – nemhogy a gyerekeknek.

Szerencsére a képesség, hogy meg tudjuk vizsgálni a problémákat és készségesen megoldásokat találni rájuk, olyan képesség, amelyet meg lehet még jobban erősíteni. Ez nemcsak megkönnyítheti a mindennapi életet, de a kutatások azt is megmutatják, hogy a problémamegoldók jobban teljesítenek az iskolában, és nagyobb az önbecsülésük.

Legyen szó arról, hogy megtanulják, hogyan kell felöltözni, vagy egy testvérrel folytatott vita kezelésére, a jó hír az, hogy mindenezek segítenek a gyermekeknek megtanulni a problémákat, és rengeteg lehetőség kínálkozik a gyakorlásra!

- Hirdetés -

- Hirdetés -

A The Incredible Years kidolgozott, egy kutatáson alapuló oktatási programot, amelyet az alábbiakra bontottak le a problémamegoldási készségek folyamata szerint:

1. Határozzuk meg a problémát.

- Hirdetés -

2. Soroljuk fel a lehetséges megoldásokat vagy cselekvési irányokat.

- Hirdetés -

3. Mérjük fel a lehetséges megoldásokat.

4. Válasszuk ki a kipróbálandó megoldást.

5. Alkalmazzuk a megoldást a gyakorlatban.

6. Értékeljük a megoldást.

A lépések ismerete azonban más, mint a lépések elvégzésének szokása. Szülőként nem kell a véletlenre bíznunk gyermekünk problémamegoldó képességét. Itt van, amit tudnunk kell a problémamegoldásról, és azt, hogy hogyan lehet elősegíteni gyermekeink készségeit.

Legyünk hajlandóak modellezni a problémamegoldást

Mindannyian tudjuk, hogy a gyerekek sokat tanulnak a körülöttük lévő felnőttek megfigyelésével – ezért fontoljuk meg, hogy elmagyarázzuk gyermekünknek, mi történik, és végigvezetjük őket a probléma megoldása érdekében tett lépéseken. Saját kényelmünk érdekében ez magában foglalhatja azt is, hogy hagyjuk, hogy gyermekünk lásson egy konfliktust, amelyet megpróbálunk megoldani. Ahogy Elizabeth Gutierrez, a Michigani Állami Egyetemről 2012-es cikkében elmondta: „A gyerekek megtanulhatják, hogyan kell szóban érvényesülni, ha látják és meghallgatják, hogyan oldják meg a felnőttek a konfliktusokat.”

Segítsünk nekik megnevezni a problémáikat

Amikor eljön az ideje, hogy gyermekünk megoldja a problémát, az akadály „azonosításának” első lépése valóban kulcsfontosságú. Miért? A megoldás lebontásának megkezdése előtt tudnunk kell, hogy mivel foglalkozik. Például, ha gyermekünknek problémái vannak a kulacs kinyitásával, kezdjük azzal, hogy valami ilyesmit mondunk: „Úgy látom, hogy nem tudod kinyitni a kulacs fedelét, mert a fedél túl szorosan be van zárva. Mit tehetnénk a fedél fellazításáért?”

Ösztönözzük a kíváncsiságot a megoldások iránt

Maga a kíváncsiság rendkívül fontos tulajdonság, és alapvető szerepet játszik a problémamegoldásban. Vezető kérdés feltevésével, amikor azonosítjuk a problémát – például „Mit tehetnénk a fedél feloldásához?” -, engedélyt adunk gyermekünknek, hogy megálljon és gondolkodjon, ahelyett, hogy azonnal vereséget könyvelne el. Tedd szórakoztatóvá a hipotézis szakaszát azáltal, hogy bármilyen ötletet leteszel az asztalra. Ebben a példában lefuttathatjuk a fedelet víz alatt? Használjunk valamit a fedél megfogására?

Öleljük át a folyamatot

Gyerekek (vagy bármelyikünk) számára segíthet elvonni a hangsúlyt a végeredményről, és inkább a valami új kipróbálásának örömeire helyezni. Igen, bár a célkitűzés sikeresen megoldhatja a problémamegoldást, a valódi előnyök abból a próba-hiba eljárásból származnak, amelynek során a gyerekekben kialakul a kitartás és az ügyesség érzése. Dr. Jennifer Bashant szerint: „Fontos, hogy a hallgatók megértsék, hogy rendben van, hogy zavartnak érzik magukat, amikor valami újat tanulnak, és valójában ez várható is. Megtaníthatjuk a diákokat arra, hogy a hibák elkövetése vagy a feladat elvégzésének hosszú ideje a tanulás normális része, nem a kudarc jele. ”

Szülőként, amikor segítünk gyermekeinknek, ezt úgy lehet alkalmazni, hogy megünnepeljük a saját problémáik megoldására tett erőfeszítéseiket – függetlenül az eredménytől. Amint a gyerekek látják magukat képesnek lenni megoldani a dolgokat, még több kihívást akarnak vállalni, ami a kíváncsiság és a bizalom pozitív rendszerét eredményezi majd.

freepik.com

via

Szólj hozzá