Együtt leszünk család.

Ezt tedd inkább büntetés, bosszúállás helyett

Munkából hazaérve nem volt parkolóhely a házunk előtt, így letettem az autót pár házzal arrébb. Éppen ledőltem a férjem mellé, amikor csöngettek. Egy korombéli nő volt az, kétségbe esve szabadkozott, hogy felsértette a saját autójával a mi autónk oldalát. A nő szemmel láthatóan borzasztó kínosan érezte magát, nem győzött elnézést kérni.

Próbáltam megnyugtatni, hogy nem dőlt össze a világ, én is csináltam már hasonlót (és én is otthagytam a telefonszámomat, nevemet a szélvédőn). A férjeink elrendezték a papírmunkát, biztosító, kárbejelentés stb. mi addig beszélgettünk a hölggyel. Végtelenül hálás voltam neki, hogy becsöngetett, holott soha nem derült volna ki, hogy ő a felelős.

Később lelkesen meséltem a gyerekeimnek, hogy kiderült, van egy tökjó fej család az utcában, és vannak még becsületes emberek a földön. A férjem nem értette a lelkesedésemet: miért örömködök, amikor szaladgálhatok majd szervizbe a kocsival.

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Nekem nagyon fontos volt ez a találkozás, és nagyon fontosnak érzem, hogy átadjam az eddig ismeretlen szomszéd által képviselt értéket a gyerekeimnek: ha hibát követsz el, vállald a következményeket. A biztosító fizeti a kárt, de neki jövőre jóval magasabb lesz a kötelező biztosítás, számára mégis magától értetődő volt, hogy vállalja tetteiért a felelősséget. Természetesen nem a biztosítóval és a karosszérialakatosokkal való tárgyalás hiányzott nekem, de valljuk meg, az életem nem dőlt romokba, és sokkal rosszabb helyzetben lennék, ha a hölgy az eset után szó nélkül elsétál. Ő azonban megtett minden tőle telhetőt, hogy engem a lehető legkevesebb kár érjen, miközben sikerült jó kapcsolatot kiépítenünk egymással. Egy percig nem érzek haragot iránta, tiszteletet annál inkább.

Azon morfondíroztam, mivel lehet segíteni a mai fiatalokat abban, hogy tetteikért felelősséget vállaló felnőttekké cseperedjenek. A resztoratív pedagógia egyik célkitűzése éppen ez.

- Hirdetés -

Mindezidáig nem sokat foglalkoztam a módszerrel, de most elhatároztam, hogy beleásom magam a témába. A szó helyreállítást, jóvátételt jelent. A technika lényege, hogy ha valaki rosszat tett a másikkal, azt nem büntetendő szabálysértésként kezeljük, hanem a résztvevők közötti konfliktusként értelmezzük. A navajo indiánok és a maorik hagyományaira építve a resztoratív szemlélet a normasértő személyt nem bünteti, hanem a felek közösen dolgozzák fel sérelmeiket. A cél, hogy a kárt okozó személy vállaljon felelősséget a tetteiért, és tegye jóvá a kárt. Az összes résztvevő közösen dolgozza ki, hogy mi legyen a jóvátétel, így arra is lehetőség nyílik, hogy a felek megosszák egymással az érzéseiket.

- Hirdetés -

Ha az iskolában szabályszegés történt, melyek azok a kérdések, amiket általában felteszünk?

  • Mi történt?
  • Ki tette?
  • Miért tette?
  • Milyen büntetést érdemel?

A resztoratív techikában jártas pedagógus ehelyett a következőket kérdezi:

  • Mi történt?
  • Kit érintett?
  • Hogyan érintette?
  • Mit kell tenni, hogy a dolgok rendbe jöjjenek?

A resztoratív technika az igazságszolgáltatásból szivárgott át az iskolákba. Egy képzett facilitátor jelenlétében a bűnelkövető és az áldozat találkozik, ahol az elkövető láthatja és átérezheti az okozott kár súlyosságát, lehetőséget kap az áldozattal empatizálni, míg ez utóbbi lehetőséget kap arra, hogy megbocsájtson.

Születtek hatástanulmányok a témában*, melyekből egyértelműen látszik, hogy azokban az iskolákban, ahol resztoratív technikákkal élnek, kevesebb az agresszió, a bántalmazás, csökken a felfüggesztések száma, jobb a szociális légkör.

Nem állítom, hogy kimerítő elemzést adtam a módszerrel kapcsolatban, nem is ez volt a célom. Magyarországon több szervezet indít rendszeresen néhány napos képzéseket pedagógusok számára, hogy elsajátíthassák a resztoratív szemlélet és módszer alapjait. Véleményem szerint családban is nagyon jól működhet a dolog. A testvérharc büntetést érdemlő ludasának keresése helyett egy olyan kommunikációs helyzetet teremthet a szakavatott szülő, amelyben minden gyerek elmondhatja, hogy mi bántja, miért bántja, mit érez, mi esne jól neki, és közösen megkereshetnék azt a módszert, ami helyreállítja a jókedvet és békét.

freepik.com

*(pl: https://www.iirp.edu/pdf/IIRP-Improving-School-Climate.pdf https://www.wested.org/wp-content/uploads/2019/04/resource-restorative-justice-in-u-s-schools-an-updated-research-review.pdf )

**

 

 

 

Szólj hozzá